Wat is bedenktijd?
Bedenktijd bij online aankopen is het recht van consumenten om een aankoop die zij via internet of telefonisch hebben gedaan, te annuleren en het product binnen een bepaalde periode terug te sturen voor een volledige terugbetaling. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. De exacte duur van de bedenktijd kan variëren per land en per type product, maar meestal is deze 14 dagen of langer als de webshop bijvoorbeeld 30 dagen hanteert. Er zijn ook enkele uitzonderingen.
Het recht op bedenktijd is in veel landen wettelijk zoals Nederland en België vastgelegd om consumenten te beschermen tegen impulsaankopen en om hen de mogelijkheid te geven om het product te bekijken, uit te proberen en te beoordelen of het aan hun verwachtingen voldoet. Het kan ook consumenten helpen om online oplichting en fraude te voorkomen door hen de mogelijkheid te bieden om een product te retourneren als het niet aan hun verwachtingen voldoet of als het anders blijkt te zijn dan wat was beloofd. Ook zijn er webshops die drempels voor het retourrecht opwerpen door (onterecht) een Chinees retouradres hanteren.
Als een consument besluit gebruik te maken van het herroepingsrecht, moet de verkoper het product terugnemen en de aankoopprijs, inclusief eventuele verzendkosten, binnen een bepaalde periode terugbetalen. In sommige gevallen kan de consument ook verplicht zijn om de kosten voor het terugsturen van het product te betalen.
Het is belangrijk om te weten dat het recht op bedenktijd bij online aankopen niet altijd van toepassing is, en dat er enkele uitzonderingen zijn. Bijvoorbeeld op maat gemaakte producten of bederfelijke levensmiddelen zijn vaak uitgezonderd van het herroepingsrecht. Het is daarom altijd verstandig om de voorwaarden van de verkoper of de wetgeving in je eigen land te raadplegen om te zien of je recht hebt op bedenktijd bij een bepaalde aankoop.
Wij krijgen dagelijks meldingen van benadeelde consumenten waarbij webshops zich niet aan de wet houden. Met NietBezorgd lost u uw probleem daadwerkelijk op. Wij pakken namelijk door met een incassoprocedure richting de webshop en mogelijk een gerechtelijke procedure. Zo krijgt u uw geld terug en geven wij een stevig signaal aan de webshop. Wij werken geheel no-cure, no-pay.
U betaalt alléén als wij uw geld terughalen!
Onze gehele dienst is no-cure, no-pay
Halen wij uw aankoopbedrag terug? Dan krijgt u 80% en wij 20%. Lukt het ons niet? Dan betaalt u niets.
Zie hier een rekenvoorbeeld
U heeft voor €40,- besteld bij een webshop maar uw bestelling niet ontvangen. Bij succesvolle incasso krijgt u dan €32,- teruggestort op uw rekening. NietBezorgd houdt 20% en dus €8,-. Lukt het ons niet, betaalt u dus ook niets. Dat is onze garantie.
NietBezorgd draagt bovendien alle risico’s van eventuele gerechtelijke kosten. Wij kunnen dat risico namelijk dragen met onze effectieve aanpak.
Zo zorgen wij voor rechtvaardigheid!
Onze missie: rechtvaardigheid
Wij pakken onrecht aan!
Tienduizenden mensen geven het op als een webshop niet levert of niet terugbetaalt. Zij voelen zich hierdoor machteloos en boos.
Wij bieden dé oplossing met onze unieke no-cure, no-pay aanpak zónder verborgen kosten!
Zo brengen wij rechtvaardigheid voor iedereen zonder hoge advocatenkosten.