Selecteer een pagina

Met deze 5 tips herken jij dubieuze webshops als geen ander

“Online oplichting, dat overkomt mij niet” is wat wij vaak horen op borrels en feestjes als wij het concept van nietbezorgd.nl uit de doeken doen. Toch blijkt dat 1 op de 6 Nederlanders in 2020 te maken heeft gehad met online oplichting volgens onderzoek van universiteit Twente. Naar schatting is de schade ongeveer 2,75 miljard (!)
De kans dat je te maken krijgt met online oplichting is dus reëel. Gelukkig kan je met een paar slimme tips deze kans aanzienlijk verkleinen. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Tip 1: Is het product niet veel te goedkoop?
Stipt op nummer 1 is altijd de gezond verstand check. Zie je bijvoorbeeld veel spellingsfouten op de website of verkoopt de webshop een product voor een veel lager bedrag dan de concurrentie? Dit kan natuurlijk een hele goede deal zijn, maar dit is wel het moment om extra alert te zijn.

Tip 2: Google de webshop
Als de webshop een slechte performance heeft, zoals slechte klantenservice, leverproblemen of zelfs frauduleus is, is de kans aanwezig dat je dit snel kan vinden door de url van de webshop even te googlen. Wat zeggen de eerste paar google hits? Zie je in de eerste hits al websites voorbij komen zoals klachtenkompas en trustpilot met lage scores?

Tip 3: Met wie doe je eigenlijk zaken?
Zou jij met een blinddoek op een winkel inlopen en een product kopen zonder dat je ook maar een idee hebt in welke winkel je staat en of het te vertrouwen is? Dit klinkt misschien een beetje gek, maar we doen het massaal! Nietbezorgd.nl ziet namelijk dat er honderden Nederlandse webshops zijn die niet vertellen wie ze zijn, in veel gevallen weet je dan niet met wie je een koopovereenkomst hebt afgesloten. Klik altijd even op de algemene voorwaarden van een webshop en check of je een logisch adres en een kvk nummer ziet staan. Natuurlijk kan een webshop foutieve informatie verstrekken, maar uit ervaring weten wij dat veel webshops het kvk-nummer niet plaatsen en dit is altijd iets om alert op te zijn. Het plaatsen van het kvk-nummer is voor webshops wettelijk verplicht. Een voorbeeld van hoe het dus niet moet:

Tip 4: Is de webshop duidelijk over de levertermijn?
Sommige webshops adverteren met “Vandaag besteld is morgen verzonden” Dat het pakketje de volgende dag wordt verzonden vanuit China staat er even niet bij. Vervolgens kan het zomaar zo zijn dat het pakketje 6 weken later binnen komt. Als jij dit als koper van te voren weet is dit natuurlijk geen probleem, maar vaak weten kopers dat niet, je wilt gewoon vlug even iets kopen en als het de volgende dag op de post gaat, dan zal je het vast snel in huis hebben. Controleer altijd even de levertermijn van de webshop. Vaak hebben webshops een link onderaan de pagina waar er meer informatie is te vinden over de levertermijn.

Tip 5: Heeft de webshop een retourbeleid?
Controleer of de webshop een retourbeleidpagina heeft. Als consument heb je het recht om het product (met uitzondering van maatwerk of hygiënische producten) te retourneren binnen 14 dagen. Maar ja, als je geen idee hebt waar je het heen moet sturen, tsjah….

Via nietbezorgd.nl krijgen wij dagelijks meldingen binnen. Wij kunnen uit ervaring zeggen dat deze 5 simpele checks jou kunnen helpen om een goed geinformeerde beslissing te maken voordat je een aankoop doet. En ach, mocht het nou toch nog mis gaan?

Nietbezorgd.nl staat voor je klaar.

Vragen of opmerkingen? Wij zijn te bereiken op [email protected] of meld je direct aan met je zaak via deze link. Zelf als je jaren geleden bent opgelicht zijn wij vaak in staat om je geld alsnog te verhalen.

O ja, we vonden ook deze tips over marktplaatsfraude op Max.

 

 

U betaalt alléén als wij uw geld terughalen!

Onze gehele dienst is  no-cure, no-pay

Halen wij uw aankoopbedrag terug? Dan krijgt u 80% en wij 20%. Lukt het ons niet? Dan betaalt u niets.

Zie hier een rekenvoorbeeld

U heeft voor €40,- besteld bij  een webshop maar uw bestelling niet ontvangen. Bij succesvolle incasso krijgt u dan €32,- teruggestort op uw rekening. NietBezorgd houdt 20% en dus €8,-. Lukt het ons niet, betaalt u dus ook niets. Dat is onze garantie.

NietBezorgd draagt bovendien alle risico’s van eventuele gerechtelijke kosten. Wij kunnen dat risico namelijk dragen met onze effectieve aanpak.

Zo zorgen wij voor rechtvaardigheid!

Onze missie: rechtvaardigheid

Wij pakken onrecht aan!

Tienduizenden mensen geven het op als een webshop niet levert of niet terugbetaalt. Zij voelen zich hierdoor machteloos en boos.

Wij bieden dé oplossing met onze unieke no-cure, no-pay aanpak zónder verborgen kosten!

Zo brengen wij rechtvaardigheid voor iedereen zonder hoge advocatenkosten.